Prissætning er uhyre vigtigt, men bliver underprioriteret i mange danske virksomheder.
Det kan være fordi, det er rigtig svært, at finde ud af, hvordan en pris på et produkt bestemmes.
Beslutningen omkring hvad dit eller din virksomheds produkt eller ydelse skal koste, er en vigtig beslutning, da det er denne pris, der er med til, på længere sigt, at sikre profitabilitet og konkurrencedygtighed.
Tre måder du kan prissætte på:
- Bestem prisen med udgangspunkt i dine omkostninger
- Bestem prisen med udgangspunkt i dine konkurrenters priser
- Bestem prisen med udgangspunkt i værdiskabelsen
Metode 3 er oftest den mest profitable, da kunderne køber et produkt, hvis fordelene (værdien) overstiger prisen.
Nogle gode råd du kan tage med på vejen, når du skal prissætte dit produkt:
- Sæt prisen med udgangspunkt i den værdi, du skaber for kunderne
- Tag selv kontrollen over, hvordan prisen på dit produkt opfattes
- Lav en konsistent rabatpolitik/kultur og følg den
Kilde:
Casper Mønsted, partner hos Incentive
Du kan købe bogen her