Flere store internationale analyser peger på, at produktchefer ikke er strategiske i dagligdagen. Det anerkendte konsulenthus 280 Group´s årlige product management analyse viser, at 57,4 % af de 900 adspurgte bekræfter, at de i dagligdagen er taktiske og ikke strategiske.

Undersøgelsens fund

Produktchefer bliver i høj grad betragtet som ledere (61,6%). Derfor er det et paradoks, at at de i praksis slukker brande i deres produktportefølje, frem for at udvikle og foretage strategisk tænkning,

Tendensen med at være i taktisk mode bekræftes af de 627 respondenter fra Product Focus årlige Product manegement analysen. Analysen afslører nemlig, at de bruger 43 % af deres tid til brandslukning

Ved at bruge så stor en del af deres tid på brandslukning, mister produktchefen koblingen til markedet og dermed det strategiske overblik for produktporteføljen. Dette kan få direkte indflydelse på de aktiviteter, der senere igangsættes ved lanceringer og i udviklingsprojekter. De manglende ressourcer til strategi kan i sidste ende blive meget dyrt.

Anbefaling

For at få at få ændret på dette ineffektive scenarie, som har konsekvenser både for effekten af produktlanceringer, driften af en effektiv afdeling samt medarbejdertilfredsheden anbefaler Jeg, at man gør følgende:

    • Få ensartet dine templates i firmaet (forskellige templates skaber forvirring over tid)
    • Få dem fordelt i firmaet og sørg for at bruge dem

Har du først fået gennemarbejdet og implementeret disse to punkter, så er du på den rette vej. 280 Groups analyse, som jeg tidligere refererede til,  afslører at blandt de produktchefer, som bliver set som ledere, har 71,5 % ensartede processer, de anvender i virksomheden.

Gør det samme sig gældende hos jer?