Den seneste uge har budt på flere diskussioner omkring prissætning for mit vedkommende. Og generelt er der en stor interesse for området, da det i flere virksomheder er et område, hvor der er stor gevinst ved at fokusere og genoverveje sin position.
Men det er et kompliceret område at starte på. Ofte er man bundet op af prisaftaler, historiske rabatter, krav til at øge prisen samt berøringsangst, da det kan have store konsekvenser for ens ansvarsområde.
Gevinsten er dog omvendt så stor, at det vil være forkert ikke at dykke ned i området og se om der er noget du kan gøre anderledes. Ifølge konsulenthuset McKinsey giver 1% forbedring af prisen 11,1 % ekstra på bundlinjen og er dermed suverænt parameteren med den største effekt der er at skrue på.
Jeg vil gerne i gang med ved ikke helt hvordan?
Beslutningen omkring hvad dit eller din virksomheds produkt eller ydelse skal koste, er en vigtig beslutning, da det er denne pris, der er med til at sikre profitabilitet og konkurrencedygtighed på længere sigt. Du kan med fordel finde ud af hvad hver Persona til dine produkter eller ydelser er motiveret af og derefter tilpasse produkter og produktudvikling, således at du skaber maksimal værdi.
Tre måder du kan prissætte på:
- Bestem prisen med udgangspunkt i dine omkostninger
- Bestem prisen med udgangspunkt i dine konkurrenters priser
- Bestem prisen med udgangspunkt i værdiskabelsen
Metode 3 er oftest den mest profitable, da kunderne køber et produkt, hvis fordelene (værdien) overstiger prisen.
I praksis er der naturligvis individuelle virksomhedsorienterede hensyn der skal tages, og der kan være virksomheder, der er bedst tjent ved at vælge metode 1 eller 2. I de tilfælde vil det dog give mening at kigge på om man kan suboptimere sine sortimenter, således at reference produkterne er knivskarpe, men de ikke helt så tydelige produkter får et nøk op.
Nogle gode råd du kan tage med på vejen, når du skal prissætte dit produkt:
- Sæt prisen med udgangspunkt i den værdi, du skaber for kunderne
- Tag selv kontrollen over, hvordan prisen på dit produkt opfattes
- Lav en konsistent rabatpolitik/kultur og følg den
Kilde: Konsulenthuset Incentive
Nevico ApS skaber værdi gennem fokus på at opnå bedre markedsfit gennem optimal Product Management rådgivning. Se mere på www.nevico.dk, send en mail på info@nevico.dk eller ring 42832829