Det kan være svært at få salgsteamet til at blive begejstret for det man laver, som Product Manager. Derfor har vi ladet os inspirere til at dele nogle råd til, hvordan du kan få salgsteamet til at være mere engageret i dit arbejde:
Forstå de svage punkter
Tag dig tid til at forstå de daglige udfordringer i forbindelse med salg og identificer relevante produktgaps. Måske har salgsteamet svært ved at få succes, fordi produkterne mangler funktioner eller er for dyre. Eller måske gør konkurrenterne dét bare bedre. Hvis der er problemer i salg, er det højst sandsynligt også dit problem. At gøre noget ved dette problem vil ikke kun hjælpe dig med at bygge et bedre produkt, men det vil også gøre salgsteamets arbejde meget nemmere og skabe et bedre samarbejdsklima.
Del dit Roadmap
Du evaluerer tit dit Roadmap og sætter langsigtede mål for dit produkt. Men deler du dette med salgsteamet? Det er vigtigt, at du gør det, da det er den eneste måde salgsteamet fuldt ud kan forstå hvilke funktioner der vil skabe værdi for produktet og til kunden, som de taler til hver dag. Derudover skal du give salgsteamet chance for at stille spørgsmål omkring dit Roadmap. Hvis de beder om at “lukke en stor handel”, som ikke passer med din strategi, kan du sige “nej, og dette skyldes…”, hvilket er mere værdsat i forhold til, hvis du bare siger “nej”.
Del din begejstring
Som Product Manager bør du præsentere direkte til kunderne. På denne måde kan du sikre dig, at det du tænker kan gøre dem glade, faktisk gør dem glade. Og salgsteamet vil også gerne have, at du gør det. Salgsteams vil generelt arbejde sammen med Product Managers, som kan stå foran kunderne og bevise, at de virkelig skaber noget, som deres kunder vil have og har brug for.
Vær hurtig til at følge op
Salgsteamet har mål og tal, som de skal ramme og de har brug for, at du er super interesseret i at hjælpe dem med at nå det. Vær opmærksom på dette ved hurtigt at svare, når de deler et ønske eller feedback fra kunderne. Ved at gøre sådan, vil du skabe et stærkt forhold, som er bygget på gensidig respekt. Så når du forklarer essensen af produktet til salgsteamet – og hvorfor du er begejstret for det – vil de lytte til det. Og også blive begejstret.