Oplever du problemer med at sætte grænser for, hvor hurtigt og effektivt beslutninger skal tages, og mangler du værktøjer til, hvordan du inspirerer dine kollegaer til selv at tage initiativ? Så kan en effektiv produktvision være dét værktøj, du har brug for.

Hvordan laves en effektiv produktvision?

En effektiv produktvision består som udgangspunkt i tre elementer:

 

  • Værdier

Noget af det første, der skal kortlægges når en produktvision skabes er værdier. Produktvisionen skal kunne inspirere dine interessenter, købere og brugere og opfordre til handling.

 

  • Omfang

Dette punkt omhandler omfanget af din vision. Her kan  følgende spørgsmål være relevante: Er det en product release? Hvilken timing er den rette for release af produktet? Hvem er visionen virkelig om?

 

  • Validitet

Nogle gode ting at huske på, når du skal vurdere validiteten af din produktvision er først og fremmest timing, troværdighed og organisationel forenelighed.

Foruden de tre ovenstående elementer, bør din produktvision være både let at kommunikere og forstå. Her er et eksempel på en produktvisionen fra Amazon:

“Our vision is to be earth’s most customer centric company; to build a place where people can come to find and discover anything they might want to buy online.”

Brug produktvisionen til at guide dig i dine beslutninger som Produkt- og markedschef.

Og husk at en produktvision ikke er det samme som en produktstrategi. Du kan læse mere om, hvordan du laver en effektiv produktstrategi her.