I organisationer bliver taktisk- og strategisk product management differentieret, og strategisk arbejde bliver defineret som det at udtænke planer og strategier, hvorimod at taktisk arbejde bliver anset som eksekvering af de udtænkte planer og strategier.

Disse definitioner og opdelinger kan være problematiske, da langt de fleste foretrækker at blive kaldt strategiske frem for taktiske. Det skyldes, at det strategiske arbejde typisk associeres med et højere niveau af kompleks tænkning.

Et problem ved at kalde noget taktisk og strategisk er altså, at det skaber en opfattelse af, at nogle mennesker tænker på et højt kompleksitetsniveau, mens andre blot skal udføre alt arbejdet. De opfattelser kan ende med at føre til dårlig udførelse.

Gode råd

Her er nogle gode råd til, hvordan denne opdeling af taktiske og strategiske opgaver kan omgås i organisationen:

  1. I stedet for at tænke over, hvilke opgaver er strategisk og taktiske, så fokusér i stedet på, hvor meget tid du skal bruge beslutte, versus hvor meget tid der skal bruges på eksekvering. En god tommelfingerregel er at bruge 20% af din tid på at beslutte, hvad der skal gøres, og 80% på eksekvering
  2. Strukturer strategier og taktikker efter markedet og kunden
  3. Kombinér altid både strategi med taktik – eksekvering bør foregå på et grundlag af en strategi

De mest effektive produktansvarlige har evnen til at både at tænke strategisk og derefter eksekvere. Og det ene bør ikke favoriseres frem for det andet, da de i praksis eksisterer i et samskabende afhængighedsforhold.

 

Kilde: Proficientz