Product managers samarbejde med salgsteamet leder fra tid til anden til uoverensstemmelser og utilfredshed fra salgsteamet. Det kan være fordi, den sidste release ikke gik som forventet, eller fordi salg havde en anden idé om, hvilke features produktet skulle indeholde. Uanset uoverensstemmelsen må forretningen fortsætte, og vi giver derfor nogle tips til, hvordan salg og Product Managers kan få det bedste ud af deres samarbejde.

Sælg produktet selv

Ved at tage med salgsteamet og forsøge at sælge produktet selv, får du både en bedre fornemmelse af, hvad kunderne ønsker, men ligeledes fordrer det til et godt samarbejde. Det er trods alt Product Managers der kender produktet bedst.

Forklar produktets værdi

Find ud af, hvilket problem dit produkt løser for kunderne, og hvordan det adskiller sig fra andre produkter på markedet. Det er dét salgsteamet skal trænes i.

Strømlin marketing med salg

Når der er kendskab til produktets værdi, hvilket problem det løser og hvad der differentierer det, så skal dette budskab strømlines på tværs af organisationen. Det marketing skriver, skal være i overensstemmelse med produktet, og det salg forsøger at sælge.

Lær at sige nej

Det er ikke muligt at tilfredsstille alle kan, og derfor er det vigtigt at gøre klar for alle, hvor produktet er på vej hen og hvorfor. På den måde kan der undgås nogle skuffelser, når ønsket om nogle bestemte features ikke bliver valgt.

 

Der er mange svære beslutninger, der skal træffes, men med et bedre samarbejde med salg, og en forståelse for det pres, de er under, kan det skabe bedre processer i organisationen. Salg og Product Managers ønsker jo i sidste ende det samme – et succesfuldt produkt.

 

Kilde:

Aha! Blog